Att leka
är att
leva.

Sven Brolids förskola – Göteborg
Upphovsman: White arkitekter

Leklandskap lockar till aktivitet, kreativitet och gemenskap för barn och unga genom olika fysiska miljöer, såsom temalekplatser, lekskulpturer och lekmålningar.

 

Leklandskap kan inspirera till rörelse och utforskning för både liten och stor. Anpassade områden som främjar rörelse och interaktion kan ge positiva vinster för hälsa och välmående: det gynnar exempelvis motorisk förmåga och social interaktion, och uppmuntrar till utomhusvistelser i en trygg och trevlig miljö. Olika grupper behöver olika typer av lek. De yngsta barnen behöver både skugga och plats för samspel, där de kan lära sig mer om naturen och rörelse.

Sven Brolids förskola
Upphovsman: White arkitekter

Valand torg – Kungsbacka
Upphovsman: White arkitekter

Kungsbacka
Vi kan skapa leklandskap framför allt i skolor, på förskolor och i allmänna parker.
 
Mål med leklandskap: Bjuda in till rörelse och lek samt skapa miljöer som stimulerar utforskning, experimenterande och samspel.

 

Lekskulpturer som inspirerar
Skulpturer av olika slag sporrar fantasi och associationsförmåga.
 
Klätterutrustning inbjuder till rörelse
Möjligheten att klättra är viktigt för barns motoriska utveckling och fysiska medvetenhet. Att klara av utmanande moment stärker även barnens självförtroende.
 
Lekmålning som inspirerar kreativitet och fantasi
Genom målade ytor på asfalt och väggar kan döda ytor med enkla medel förvandlas till platser för samspel och fantasi.

Valand torg – Kungsbacka
Upphovsman: White arkitekter

Aktivitetstorget – Tyresö
Upphovsman: White arkitekter

Lekotoper
Lekotoper är gestaltade naturmiljöer med höga lekvärden. Dessa miljöer består av lösa naturmaterial som sten och trä som barn kan använda i sin lek. Det behövs ofta mer planering och kvalitativ riskbedömning för att uppfylla alla krav och skapa en miljö där barn kan utvecklas. Kostnader för denna typ av lekplatser är mindre jämfört med standardutrustning. Till skillnad från lekplatser med konventionell lekutrustning skapar lekotoper sinnesupplevelser och bjuder in till fantasilekar och naturupplevelser. Barn lär sig också att hantera risker och utvecklas utifrån sina individuella förutsättningar.
Integrering av lekutrustning med arkitektur och landskap
När det gäller att gestalta leklandskap tar vi hänsyn till omgivande arkitektur och natur vid val och anpassning av utrustningen.

Projekt som ilya kruglyak har deltagit i:

White arkitekter
Näsetskola – förstudie – Göteborg
Sven Brolids förskola – Göteborg
Aktivitetstorg – Tyresö
Valand torg – Kungsbacka